Raadspraat De Brug van 21 november 2023 – PvdA Kampen

21 november 2023

SAMEN KAN HET

Beste plaatsgenoot,

Ik richt mij graag even persoonlijk tot u / tot jou. Want ik maak mij zorgen. Zorgen om de toekomst van Nederland. Om de toekomst van u, van jou, van mijn kinderen, van ons allen. Zorgen om de veiligheid. Om de betaalbaarheid. Om de natuur, het milieu en het klimaat. Om oorlog en geweld. Om de toenemende ongelijkheid, stress, angst en onderlinge verschillen. En vooral maak ik mij zorgen om de steeds groter wordende onverdraagzaamheid van ons allen. We komen steeds scherper tegenover elkaar te staan. We zoeken zondebokken voor dingen die niet goed gaan en we zijn de afgelopen jaren steeds asocialer geworden.

De afgelopen jaren volgden crisis na crisis elkaar op en daarbij is het niet gelukt om elkaar vast te houden en samen op te trekken. De afgelopen jaren van kabinetten Rutte cs. en de opkomst van enkele nieuwe partijen, hebben de verschillen alleen maar verder vergroot en de onrust aangewakkerd.

Maar het kan anders!

We kunnen weer samen optrekken, elkaar vinden en samen de schouders zetten onder een beter Nederland! Een Nederland waarin iedereen een dak boven z’n hoofd heeft en waarin iedereen de maand kan doorkomen. Een Nederland waarin niemand op zichzelf aangewezen is. Een Nederland waarin iedereen zichzelf kan en mag zijn. Een Nederland dat het toonbeeld is van tolerantie en verdraagzaamheid en waarin mensen met elkaar in gesprek zijn en blijven. En een Nederland dat zijn verantwoordelijkheid neemt op het wereldtoneel.

En waarom denk ik dat?

Ik geloof dat we allemaal in wezen goed zijn, dat we die verharding en verrechtsing van de maatschappij helemaal zat zijn en voelen dat het anders moet. Dat het anders kan. Dat het sámen kan! Ik ben daarin overtuigd door de prachtige samenwerking die tussen GroenLinks en PvdA is ontstaan. Twee verschillende werelden die elkaar hebben weten te vinden. Door te kijken naar wat verbindt, in plaats van naar de verschillen, ontstaat er iets prachtig moois.

We staan op een splitsing

Nú is het moment om te kiezen! Laten we de samenleving verder uithollen waarin we mensen uitsluiten en kwijtraken, of roepen we dit een halt toe en gaan we weer echt SAMENleven?

Stem woensdag 22 november. Stem met je hart. Stem voor verandering. Stem voor dat we het samen doen. Stem voor eerlijk en rechtvaardig. Stem voor verbinding en verdraagzaamheid.

Stem GroenLinks – PvdA, want SAMEN KAN HET!

Manfred Haveman

PvdA Kampen

Waar ben je naar op zoek?