Door Manfred Haveman op 2 februari 2014

Zondagse winkelopenstelling tijdens Sail Kampen 2014

In een zinderende raadsvergadering is donderdag 30 januari het licht op groen gezet voor het college van burgemeester en wethouders om een ontheffing te verlenen aan winkels in de binnenstad van Kampen om tijdens Sail Kampen 2014 op zondag de deuren te openen.
Na de ervaringen met Kerst in Oud Kampen wilden VVD en PvdA niets aan het toeval overlaten en de winkeliers en organisatoren van het evenement op tijd duidelijkheid verschaffen over wat er wel of niet mogelijk is. Afwachten tot er een nieuwe gemeenteraad zou zijn, leek ons niet wijs. De tijd tussen nieuwe raad (eind maart) en Sail (medio april) is hiervoor veel te kort.
Aan de start van een nieuwe raadsperiode maken partijen na stevige onderhandelingen binnen een coalitie afspraken met elkaar. De partij met de meeste stemmen heeft daarbij uiteraard de beste onderhandelingspositie, de ChristenUnie in 2010. Daarom is het ook zo belangrijk om een goede verkiezingsuitslag te krijgen.

In december 2013 konden wij voor Kerst in Oud Kampen door onze coalitiegenoten nog worden gehouden aan ‘afspraak is afspraak’ en iedereen weet hoeveel moeite we daar mee hebben gehad! Als het alleen aan ons had gelegen hadden de winkels toen ook al de vrijheid gekregen om open te gaan. Voor Sail 2014 gelden deze afspraken, wat ons betreft, niet, omdat dit evenement buiten deze coalitieperiode plaatsvindt. Dit keer dachten de andere coalitiepartijen VVD en CDA daar ook zo over en gelukkig zijn zij, met ons, van mening dat tijdens grote evenementen op zondag de winkels ook open zouden moeten kunnen. Winkels en evenement kunnen elkaar op een goede manier versterken! En zeg nou zelf, het grootste Paas-evenement van Nederland en dan zouden al die tientallen-duizenden toeristen door een dichte winkelstraat moeten lopen. Dat kan toch echt niet! Bovendien heeft de middenstand in Kampen het al moeilijk genoeg. Dan is zo’n groot evenement met al die bezoekers een mooie gelegenheid om zichzelf in de kijker te plaatsen. Tenslotte zijn wij van mening dat de mensen zelf moeten kunnen bepalen hoe zij hun zondag besteden, zolang men dat maar met wederzijds respect naar elkaar doet. Tijdens KiOK werd duidelijk dat ook een aantal kerken enthousiast meedeed aan de evenementenzondag.

Kortom, wij zijn erg gelukkig met de grote steun die het voorstel (motie) van VVD en PvdA, om deze winkelopenstelling op zondag tijdens Sail 2014 mogelijk te maken, in de raad heeft gekregen. Daarmee kan het college een goed besluit nemen wanneer de ontheffingsaanvraag van de ondernemers komt.
Zo hebben wij het mooi voor elkaar… Voor Elkaar!