1. Energie en duurzaamheid

1. Energie en duurzaamheid

De effecten van de klimaatcrisis zijn in de zomer van 2021 met de overstromingen in het zuiden van het land ineens heel zichtbaar geworden. Om het tij te keren draagt ook de gemeente Kampen zijn steentje bij door in te zetten op besparing, minder uitstoot en meer opwekking van duurzame energie. We zien veel ambitie, maar missen op sommige gebieden concrete actie. De zogenaamde energiearmoede ligt op de loer: mensen met een smalle beurs kunnen niet investeren in energiebesparende maatregelen en wonen vaker in slecht geïsoleerde huizen.

1.2 Onze droom

Energie is van ons allemaal. Wij dromen van een klimaatneutraal Kampen in 2035. Een gemeente die zelfvoorzienend is in zijn energiebehoefte en die voor en binnen de gemeenschap kan verdienen met het opwekken van deze en extra energie. De lasten en baten van de energietransitie dragen en ontvangen we als gemeenschap met elkaar.

1.3 Dit willen we concreet doen:

• We herbevestigen de ambitie om klimaatneutraal te zijn in 2035.
  • We houden ons aan de opwekkingsafspraak binnen onze energieregio voor de landelijke opgave in 2030.
  • De opbrengsten van de lokale energieopwekking brengen we onder in een omgevingsfonds, waaruit direct omwonenden voor eventuele schade gecompenseerd kunnen worden en maatschappelijke projecten (bijvoorbeeld buurthuizen en verenigingen) gefinancierd kunnen worden. Daarbij gaan we uit van minimaal 50% lokaal eigendom van energie-opwekkers.
  • We staan voor een evenwichtige verdeling tussen de verschillende soorten energie-opwekkers, waarbij we rekening houden met ruimtegebruik en impact op de leefomgeving (wind, zon, aarde en nieuwe technieken).
  • In geval van zonne-energie geven we de voorkeur aan zonnepanelen op dak, maar sluiten initiatieven voor nieuwe zonneparken binnen ons grondgebied niet uit.
  • We maken duidelijke afspraken met woningcorporaties over het verduurzamen van bestaande (sociale) huurwoningen.
  • We zorgen dat iedereen mee kan doen aan energiebesparing.
  • Naast heel concrete maatregelen die zorgen voor een gunstig psychologisch effect, zoals gratis regentonnen en gratis Ledlampen, kiezen we vooral ook voor gerichte maatregelen, zoals het isoleren van verouderde huizen.
  • We willen een uitbreiding van het aantal openbare laadpalen voor elektrische auto’s. Denk aan integratie in (nieuwe) lantaarnpalen.
  • We willen de mogelijkheden van stadsnatuur verder uitbreiden (denk hierbij aan Tiny Forest, tegelwippen, geveltuinen).
  • We willen samen met het onderwijs en natuur- en milieuorganisaties programma’s ontwikkelen om de jeugd en jongeren direct mee te nemen in de noodzakelijke energietransitie.