2. Wonen

2. Wonen

2.1 Huidige situatie

De situatie op de woningmarkt is anno 2022 dramatisch. Starters kunnen nauwelijks voldoende hypotheek krijgen voor een woning, de huren in de particuliere sector stijgen ongekend hard en het bouwen van nieuwe woningen komt traag op gang. Ondertussen zien vastgoedbedrijven, ook in Kampen, woningen meer en meer als beleggingsobject, welke vervolgens met hoge huren op de markt worden gezet.

2.2 Onze droom

Wonen is een recht, geen privilege. Wij dromen van een gemeente waarin voldoende betaalbare en passende woningen zijn voor iedere inkomensgroep en wens. Wij willen een gemeente waar (alleenstaande) starters een plek kunnen vinden en een bijdrage kunnen leveren aan Kampen. De gemeente Kampen is een plek waar ouderen in passende woningen kunnen wonen voor een goede oude dag. Hoewel de landelijke overheid veel meer (juridische) mogelijkheden heeft om de woningcrisis aan te pakken, zijn er ook in Kampen nog veel stappen die we kunnen maken.

2.3 Dit willen we concreet doen

• De huidige 30-40-30 verdeling voor goedkoop, middel en dure woningen moet worden geactualiseerd. Met de gestegen woningprijzen is er meer vraag naar woningen in het goedkope segment.
  • Binnen het goedkope segment hebben we specifieke aandacht voor de groeiende groep alleenstaanden. We willen meer kleinere en goedkopere huizen voor deze doelgroep.
  • We onderzoeken of we in Kampen ook Tiny Houses en andere alternatieve woonvormen kunnen realiseren.
  • We houden vast aan de ambitie van 400 nieuwbouwwoningen per jaar.
  • Inbreiding (extra bouwen in bebouwde gebieden) heeft de voorkeur boven uitbreiding (groene gebieden bebouwen), mits er voldoende ruimte blijft.
  • We steunen de woningbouwprojecten in Kampen Zuidwest (inclusief het gebied tussen Kamperstraatweg en de Europa-Allee) en staan open voor nieuwe uitbreidingslocaties in IJsselmuiden.
  • Naast het bouwen van nieuwe woningen maken we prestatieafspraken met corporaties over vernieuwing en verduurzaming van bestaande woningen (zie ook paragraaf Duurzaamheid).
  • We voeren een opkoopverbod in, op basis van de wet opkoopbescherming. Hiermee voorkomen we dat beleggers goedkope koopwoningen aan de markt onttrekken en voor hoge of zelfs woekerprijzen verhuren.
  • We verlagen de oppervlakte-eisen voor het mogen splitsen van woningen (kleinere eenheden toegestaan) en verlagen de minimale oppervlakte-eis voor kamerverhuur (aantrekkelijk voor studenten en mensen die bewust klein willen wonen).
  • We onderzoeken of het bestaande instrument van de starterslening zorgt voor een prijsopdrijvend effect. Afhankelijk van de uitkomsten verhogen we de maximale aankoopprijs, of schaffen we zelfs de starterslening af.
  • We doen onderzoek of vervanging van verouderde huurwoningen (bijv. de Wortmanflat) nodig en mogelijk is.