3. Onderwijs en Arbeid

3. Onderwijs en Arbeid

Kampen scoort ongekend hoog in het aantal Voortijdig schoolverlaters (VSV-ers) op VO-scholen. Uitval komt nooit zomaar uit de lucht vallen. Wat voor problematiek zit hierachter? En wat betekent dit voor de jeugdzorgcijfers? Wat is de invloed van Passend Onderwijs?

Daarnaast heeft Kampen een relatief eenzijdige arbeidsmarkt van laag geschoold en laagbetaald productiewerk, met hoog risico op uitval in tijden van crises.

Tenslotte is er een mismatch tussen openstaande vacatures en werkzoekenden. Werk is er, werkzoekenden zijn er, maar deze sluiten niet naadloos op elkaar aan.

3.2 Droom

Wij geloven in preventie en dat een goede start voor kinderen bepalend is voor hun verdere school- en maatschappelijke loopbaan. Kwalitatief goede en goed toegankelijke voorschoolse voorzieningen, zowel in financiële zin, als in veilige opvangplaats voor álle peuters, volgens het uitgangspunt van inclusie.

We dromen van inclusief onderwijs waarbij ieder kind naar school gaat, bij voorkeur naar dezelfde wijkschool en later middelbare school. En vervolgens ook dat ze samen binnen hetzelfde bedrijf kunnen werken en naar dezelfde muziek- of sportvereniging kunnen gaan.

Inclusief is geen toverwoord: het kan heel passend zijn om juist wel (tijdelijk) exclusief te zijn. Voor sommige kinderen is en blijft een plek binnen het speciaal onderwijs de best passende oplossing.

Kampen is binnen de economische groeiregio Zwolle een aantrekkelijke vestigingsplaats voor bedrijven en de beroepsbevolking ontwikkelt mee.

3.3 Dit willen we concreet doen

• Meedoen met het landelijke project Kansrijke start (de eerste 1000 dagen van een baby zijn bepalend)
  • Vanuit de Lokaal Educatieve Agenda (Lea – verplicht afstemmingsoverleg tussen gemeente en onderwijs/kinderopvang) stimuleren wij initiatieven op het gebied van Passend Onderwijs, juist ook voor hen die wat meer in de mars hebben (vermeerderd én hoogbegaafd)
  • Dienstverlening en informatie willen we beter ontsluiten – laagdrempeligheid van faciliteiten en voorzieningen.
  • Bij het aanvragen van een uitkering gaan we goed informeren over rechten en plichten volgens de menselijke maat. Daarbij zijn we authentiek en nieuwsgierig naar mensen en naar wat hen bezighoudt en beweegt. De mindset veranderen we van argwaan naar vertrouwen en nieuwsgierigheid in de mens.
  • Onderwijs-zorg-arrangementen (OZA): onderwijs en zorg die elkaar versterken, waardoor een kind nagenoeg áltijd onderwijs kan volgen en zich kan ontwikkelen
  • Wij ondersteunen nieuwe bedrijvigheid vanuit processen en faciliteiten
  • Met en in de regio zorgen we ervoor dat vraag en aanbod beter op elkaar aansluiten volgens de regionale Human Capital-agenda (HCA). Ook stimuleren en faciliteren we lokale initiatieven.