4. Zorg

4. Zorg

4.1 Huidige situatie

Er zijn veel zorgtaken van het rijk en provincie naar de gemeenten overgegaan, zoals jeugdhulp, maatschappelijke ondersteuning en participatie. Dit ging gepaard met een grote kortingen van het budget. Door verschillende oorzaken verloren de gemeenten de grip op de uitvoering van die nieuwe taken en werden budgetten ruim overschreden. Voor Kampen resulteerde dit in 2019 in de grootste bezuinigingsoperatie ooit! Gevolg is dat er nog kritischer wordt gekeken of iemand echt wel ondersteuning nodig heeft en naar verantwoording en grip. De PvdA vindt dat we hierin zijn doorgeslagen en dat de menselijke maat ontbreekt. De barrières die iemand moet overwinnen voordat zij/hij ondersteuning vraagt zijn gigantisch. Er zijn wachtlijsten in de zorg en mensen ontvangen niet altijd de juiste ondersteuning, bijvoorbeeld door uitputting van het budget of door een te starre beschikking.

4.2 Droom

Wij dromen van een zorgstelsel waarin wordt gewerkt op basis van vertrouwen. Zowel in de professional, als in de zorgvrager. Mensen melden zich niet ‘zomaar’ bij de gemeente voor ondersteuning. Hulpverleners weten samen met de cliënt prima wat nodig is. Waar we overigens wél kritisch op moeten zijn, zijn de organisaties en hun verdienmodellen.

Dit vraagt in eerste instantie om een andere houding, welke bijvoorbeeld binnen het fysieke domein al langer gebruikelijk is: “ja, tenzij…”.

Om van dit vertrouwen uit te kunnen gaan willen wij mensen beter leren kennen, uit de anonimiteit halen en deel laten zijn van de gemeenschap.

Als het gaat om betaalbaarheid en kwaliteit zijn wij niet wars van regionale samenwerking. Gebruik maken van kennis en expertise.

4.3 Dit willen we concreet doen

• We trainen personeel – niet alleen van de gemeente, maar breder met overige zorgpartners.
  • We stellen grenzen aan winsten en overhead van organisaties die zorgtaken voor de gemeente uitvoeren.
  • We zetten in op verplichte cliëntparticipatie bij zorg verlenende instellingen (naar mogelijkheden uiteraard), met tevredenheidstoetsen.
  • We bevorderen gemeenschapszin via activiteiten en laagdrempelige ingangen.
  • We zetten in op vroegtijdig, snel en intensieve aanpak in geval van problemen.
  • We willen flexibiliteit in op- en afschalen als het gaat om zorgverlening, met duidelijke doorzettingsmacht als ondersteuning stokt.
  • Wanneer de betaalbaarheid om keuzes vraagt, vinden we kwaliteit van zorg belangrijker dan identiteit gebondenheid.
  • We willen meer investeren in de jeugd – hoe eerder, sneller en gerichter de ondersteuning, des te beter.
  • We zetten bij jeugdhulp ook in op het gezin/de omgeving van het kind (van cliëntgericht naar systemische benadering).
  • We versterken de ombudsfunctie in het Sociaal domein.
  • Wij stellen ons coöperatief op waar het gaat om het huisvesten van vluchtelingen.