5. Cultuur en recreatie

5. Cultuur en recreatie

Kampen is een nautische Hanzestad die cultuur ademt en veel recreatiemogelijkheden biedt. Naast de prachtige natuurlijke omgeving, waar het goed wandelen en fietsen is en de vele watersportmogelijkheden die de gemeente heeft, is er een groot aantal bezienswaardigheden zoals musea en kerken. En ook de prachtige binnenstad met vele goede horecagelegenheden en tientallen monumentale panden is aantrekkelijk. Het hotelaanbod is groeiende, wat ook noodzakelijk is.

Daarnaast bieden de Stadsgehoorzaal, het Stedelijk museum, de bibliotheek en Quintus een grote variëteit aan culturele mogelijkheden. En tot slot mag niet onvermeld blijven dat Kampen een bloeiend verenigingsleven heeft met veel aanbod van orkesten, koren, hobbyclubs en een breed scala aan sportverenigingen.

5.2 Droom

We vinden dat Kampen op dit moment al een aantrekkelijke gemeente is. Toch zal dit alles zonder blijvende inspanningen en praktische steun van onze gemeente (ook financieel) niet automatisch in stand blijven. Wij zijn er daarom altijd op gericht om zaken van grote culturele waarde (materieel en immaterieel erfgoed) in stand te houden. En ook nieuwe initiatieven die toerisme en recreatie kunnen bevorderen, zullen we positief benaderen.

Daarbij realiseren we ons dat daar waar het – financieel of anderszins – onmogelijk geworden is om zaken te behouden (bijvoorbeeld door extreem verval of vervuiling) het soms de voorkeur verdient om door herbestemming tot iets beters te komen.

5.3 Dit willen we concreet doen

• De IJsselkogge komt terug naar Kampen. Daarbij verkiezen wij de samenwerking in het Hanzeverbond van 9 Nederlandse Hanzesteden.
  • De ingeslagen weg van de citymarketing (“Hartelijke Hanzestad”) willen wij continueren. Samenwerking met ondernemers(verenigingen) en andere betrokkenen is daarbij vanzelfsprekend.
  • We willen creatieve broedplaatsen, bijvoorbeeld in leegstaande panden.
  • Evenementen en festivals zijn belangrijk voor toerisme en onderlinge samenhang in de samenleving. We willen meer ruimte voor evenementen op zondagen.
  • We zetten, samen met verenigingen en sportraad in op handhaving en zo mogelijk passende uitbreiding van de sportvoorzieningen in Kampen. Deze zijn tevens toegankelijk voor een brede doelgroep.
  • In de openbare ruimte willen we meer uitnodigende en uitdagende sportelementen.