7. Verkeer en vervoer
Verkiezingsprogramma

7. Verkeer en vervoer

7.1 Huidige situatie

Kampen heeft een heel aantal onlogische en daarmee onveilige verkeerssituaties. Zo sluiten fiets- en voetpaden niet altijd op elkaar en zijn sommige kruisingen ronduit gevaarlijk. Kampen is nog niet de fietsstad die het zou worden. In de binnenstad is een pilot fiets parkeren die nog niet het gewenste effect heeft. De N50 blijft voor gevaarlijke situaties zorgen.

7.2 Droom

Kampen is goed bereikbaar via de weg en via het water. De provinciale en rijkswegen zijn opgewaardeerd en de lokale afwikkeling van het verkeer is logisch en veilig. Verplaatsingen binnen de bebouwde kom vinden zoveel mogelijk op de fiets of lopend plaats. Fietsroutes zijn logisch en hebben voorrang op autoverkeer. De binnenstad is gevrijwaard van zwaar (vracht)verkeer.

Mensen met een beperking (zowel fysiek als psychisch) kunnen volop deelnemen aan het verkeer en kunnen zonder extra hindernissen daar komen waar ze moeten zijn.

7.3 Dit willen we concreet doen

  • Bij groot onderhoud van wegen in de bebouwde kom, kijken we nadrukkelijker naar logica waar het gaat om toegankelijkheid (denk aan afritten van stoepen voor rolstoelen/buggy’s tegenover elkaar)
  • Onze Hartelijke Hanzestad betekent ook een Toegankelijke Hanzestad
  • We evalueren de aanpassingen van het parkeren voor mindervaliden en passen het beleid zo nodig aan
  • Wij willen onderzoeken of er mogelijkheden zijn voor een transferium voor bevoorrading van de binnenstad op een duurzame manier
  • We willen fietsroutes opwaarderen
  • Onveilige verkeerssituaties pakken we versneld aan
  • Het fiets parkeren in de binnenstad moet gebruiksvriendelijker en daar betrekken we gebruikers en ondernemers bij
  • De lobby voor verbreding van de N50 zetten we onverminderd door en we maken ons hard voor tussentijdse oplossingen
  • We gaan met de horeca in gesprek over verhoging van de veiligheid voor en door de snelle maaltijdbezorgers

Deel dit