8. Financiele paragraaf en organisatie

8. Financiele paragraaf en organisatie

8.1 Huidige situatie

Kampen is een rijke gemeente. Het indirecte bezit van Kampereiland is behoorlijk uniek en dat willen we graag zo houden. In 2019 zijn wegens dreigende tekorten (vooral op het sociaal domein) drastische bezuinigingsafspraken gemaakt, die vele burgers en sectoren hebben getroffen. Inmiddels is de financiële situatie van de gemeente -mede als gevolg van een betere verslaglegging en control – verbeterd. Binnen de gemeentelijke organisatie zijn stappen gezet in de richting van een efficiëntere werkwijze.

8.2 Droom

Na een tijd van forse bezuinigingen komt er nu de tijd voor investeringen. Onze ideale situatie is dat iedereen binnen de gemeente evenredig meedeelt in en ook meebetaalt aan het gemeentelijk beleid. Ons uitgangspunt is dat bij alle moeilijke afwegingen die op financieel terrein moeten worden gemaakt de zwakste schouders de lasten ook nog kunnen dragen, dan wel worden ontzien.

8.3 Dit willen we concreet doen

• Bezuinigd is er voorlopig genoeg. Bij nieuwe financiële uitdagingen zullen wij ook actief kijken naar het verhogen van inkomsten.
  • De bezuinigingen op armoedebeleid en cultuur draaien we terug.
  • Wij willen bereiken dat meer mensen kunnen meedoen aan (activiteiten in) de samenleving en gaan daarbij op zoek naar innovatieve mogelijkheden binnen de wettelijke kaders.
  • In het kader van armoedebeleid willen wij de begrippen ruimhartig en maatwerk omzetten in zekerheden voor mensen uit de doelgroep.
  • Het principe van de omgekeerde toets (‘wat heeft iemand nodig’) wordt breed ingezet.
  • Wij willen een toekomstbestendige huisvesting voor de Voedselbank.
  • Vergissen is menselijk en betekent niet automatisch fraude. Daadwerkelijke misstanden en fraude worden actief aangepakt
  • De lobby richting de VNG en het Rijk voor een rechtvaardige verdeling van het gemeentefonds wordt onverminderd voortgezet.