Interview met de nieuwe voorzitter

27 maart 2022

Deze week is Jan Blom verkozen tot voorzitter van de Partij van de Arbeid afdeling Kampen. Jan woont nu nog in Den Haag.

Hoe wordt een Hagenaar voorzitter van de PvdA Kampen ?

Mijn vrouw en ik verhuizen dit jaar naar Kampen. Mijn vrouw komt hier vandaan. Wij gaan wonen in Yselmonde in de Berktoren die nu wordt gebouwd. In de afgelopen jaren heb ik als delegatiesecretaris van de Pvda in het Europees Parlement, als directeur van het partijbureau, als wethouder en als campagneleider de nodige ervaring opgedaan binnen de partij. Met deze ervaring hoop ik iets voor de afdeling te kunnen betekenen.

De nodige ervaring. Hoe vind je het om nu voorzitter van de afdeling Kampen te zijn.

Ik vind het een eer om het vertrouwen van de afdeling te hebben gekregen. Het is een levendige afdeling. Zo namen afgelopen ledenvergadering Jan Zwanepol, Bea Lichtendahl en Arian Holtland afscheid van het bestuur. Met het vertrek van Jan Zwanepol komt er einde aan een tijdperk binnen de partij. Jan heeft onwaarschijnlijk veel betekend voor de afdeling maar ook voor het gewest. Voor het eerst is Jan nu ‘gewoon’ lid. Jan was er altijd voor de partij, ook als het minder goed ging. Ook Bea werd geroemd om haar enorme inzet en loyaliteit. Arian nam na vier jaar voorzitterschap afscheid van het bestuur. Hoewel Arian zelf bescheiden was over zijn bijdrage werd zijn inzet en betrokkenheid geprezen. De vrijgevallen plaatsen konden direct worden opgevuld. Zo trad Theo Nieuwenhuizen toe als lid van het bestuur. Hij was tot voor kort lid van de fractie. Zo’n stap maken spreekt van oprechte betrokkenheid. Ook was XXXXXXXXXX 50 jaar lid van de afdeling. Ik vind het mooi om een bijdrage te mogen leveren aan zo’n rijke traditie.

Hoe kijk je terug op de gemeenteraadsverkiezingen ?

Uiteraard zijn wij ontevreden met het resultaat. Het verlies van een raadszetel doet altijd pijn. Het is ons niet gelukt Kampenaren er van te overtuigen op ons te stemmen. Dat moedigt ons aan om door te zetten. We hebben als PvdA verloren maar zijn zeker niet verslagen.

Hoe denken jullie de kiezers weer voor jullie te kunnen winnen ?

De thema’s waar wij voor staan hebben nog niets aan actualiteit verloren. Laat ik twee belangrijke thema’s noemen: armoede en betaalbaar wonen. Kampen kent veel armoede. Veel kinderen groeien op in armoede. Dat vinden wij onverteerbaar. De gemeente moet hierin een veel actievere rol spelen. Iedereen moet volwaardig mee kunnen doen. Lid kunnen zijn van een sportclub bijvoorbeeld is geen luxe maar wat ons betreft een recht. Wij willen ons daar met alle kracht voor inzetten.

In Kampen moet iedereen fatsoenlijk onderdak kunnen hebben. De PvdA spant zich in voor het realiseren van voldoende woonruimte voor lage en middeninkomens. Wonen is wat ons betreft een recht.

Zullen niet veel partijen dat met jullie eens zijn ?

Ik hoop van harte dat alle partijen dat met ons eens zijn. Hoewel het heel logisch klinkt is het lang niet eenvoudig te regelen. Om armoede en betaalbaar wonen echt aan te kunnen pakken heb je meer bestuurslagen nodig dan de gemeente alleen. Als PvdA Kampen hebben we een duidelijk lokaal profiel maar tegelijkertijd zijn we als partij vertegenwoordigd in alle bestuurslagen. Ook provinciaal, landelijk en in Europa hebben wij een netwerk van partijgenoten. Dat gecombineerd met de energie van onze fractie en onze afdeling maakt het ons mogelijk om daadwerkelijk aan het resultaat bij te dragen.